Dialogkort: Spesialpedagogikk
Lite oppmerksomehet mot forebyggende arbeid
I artikkelen sier forskeren følgende:
Om barnehagepersonalet ser på barnet som et problem, kan konsekvensen bli at også barnet opplever seg selv som et problem. Det kan påvirke dets muligheter til å utvikle seg og lære. Barnehagen kan da skape en problematikk, ikke løse den.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan jobber vi med inkludering i vår barnehage?
- Hvordan jobber vi med holdninger til barn med særskilte behov
- Hva kan hver enkelt ansatt gjøre for å skape et positivt miljø for hvert enkelt barn og gi alle barn like muligheter?
- Hvordan jobber vi med forebyggende arbeid i vår barnehage?
- Hva ser vi på som vanskelig i dette arbeidet?
Slik bruker du dialogkortene
Du kan bruke dialogkortene som utgangspunkt for faglig refleksjon – på personalmøtet,
ledermøtet og foreldremøtet. Dialogkortene tar utgangspunkt i artiklene i Vetuva.